Projectes

  • Nou receptari "Dona-li vida al pa"

    març/desembre 2025

    Objectiu

    - Donar a conèixer receptes amb el pa
    - Donar a conèixer i valorar la tasca de les fleques i la varietat de pans que elaboren cada dia

    Descripció

    La campanya, que presenta la segona edició amb un enfocament renovat, conmemorarà que enguany Catalunya ha estat proclamada Regió Mundial de la Gastronomia, una menció on també es valora la tasca de les fleques i la varietat de pans que elaboren cada dia. Aquesta edició, sumarà la col·laboració de grans xefs catalans que inspiren i mostren amb les seves receptes com el pa pot ser l’ingredient estrella en creacions culinàries. Amb el suport de reconeguts xefs com Ada Parellada, Carles Gaig, Víctor Quintillà i en Jordi Castàn, aquesta iniciativa convida a repensar el valor del pa a les llars i especialment a la cuina i a elaborar receptes per cada època de l’any. El projecte inclou la publicació d’un receptari digital trimestral amb plats de temporada fets amb pa i consells pràctics per treure’n el màxim profit a la cuina. Aquest receptari comptarà cada temporada amb una recepta estrella creada per cadascun dels xefs mencionats.

    Public

    Gastronomia tradicional

    Responsable

    Gremi de flequers de la província de Barcelona

  • Gastrosàvies

    gener/desembre 2025

    Objectiu

    · Valorar les dones i totes aquelles persones que formen part de la transmissió del coneixement de la cuina tradicional catalana
    · Fomentar la interacció entre generacions, creant un espai de trobada i aprenentatge mutu
    · Contribuir a la conservació de receptes tradicionals que poden estar en perill de desaparèixer i els productes de cada territori que donen vida als productors i elaboradors catalans
    · Mantenir el paladar divers i obert a diferents gustos, elaboracions...mantenint els matisos de cada territori
    · Recuperar els cuinats dels dies de festa (diumenge, Nadal, Festa Major...) fent especial les trobades amb familiars, amics,... i que el menjar sigui el protagonista i el reclam de la trobada
    · Fomentar la pràctica de la cuina tradicional catalana tant en l'àmbit professional com domèstic 

    Descripció

    Bona part del patrimoni culinari català està en mans de persones grans, majoritàriament dones, que han anat traspassant de generació en generació una manera de fer i de cuinar. Receptes nascudes en un territori concret i per motius diversos, com l’aprofitament i conservació dels excedents d'un producte de temporada, per la necessitat d'una alimentació calòrica per encarar les feines del dia a dia, per preservar la identitat de l'indret o per mantenir una bona alimentació i salut. És responsabilitat de tots cuidar aquest patrimoni viu i fomentar que continuï entre les futures generacions. 

    Per aquests motius, en el marc de la celebració de Catalunya Regió Mundial de la Gastronomia, neix el projecte Gastrosàvies, un projecte que vol ser una eina activa per mantenir la nostra identitat gastronòmica i fugir de la globalització. En un futur pròxim aquell que hagi aconseguit mantenir la seva gastronomia i el seu patrimoni gastronòmic, i fugi de la globalització i uniformitat, serà qui mantindrà l'èxit.

    Com va escriure Josep Pla: “la cuina, com més local, més internacional". Per això volem reivindicar que la nostra cuina només es troba aquí i que és part de la nostra identitat. Amb el projecte Gastrosàvies es pretén contribuir a conservar la cuina catalana per a les generacions del futur.

    Per aconseguir- ho es duran a terme activitats com: 

    - Tallers en viu amb gastrosàvies que comparteixin receptes tradicionals.
    - Ponències sobre la importància de preservar el coneixement culinari.
    - Taules rodones amb experts en gastronomia i cultura popular.
    - Exposició audiovisual del repositori creat.

    Public

    Gastronomia tradicional

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • SOM GASTRONOMIA WORLD TOUR

    gener/desembre 2025

    Objectiu

    Promoció de Catalunya com a destinació de turisme engastronòmic i conseguir posicionament com a referent mundial.

    Descripció

    Durant l'any es realitzaran una sèrie de presentacions nacionals i internacionals a diversos mercats, on es mostrarà a operadors, premsa, influenciadors i altres prescriptors les potencialitats de Catalunya com a destinació de turisme enogastronòmic. S’hi posarà en valor la cuina catalana, un dels trets identitaris més valuosos del territori, així com la seva innovació, que ens ha fet reconeguts a escala mundial. També s’evidenciaran les més de 500 experiències enogastronòmiques, que ajuden a definir qui som com a destinació.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • 12 MESOS, 12 PAISATGES GASTRONÒMICS

    gener/desembre 2025

    Objectiu

    L’objectiu es posar en valor, entre tota la ciutadania, la diversitat alimentària i territorial de Catalunya al llarg dels dotze mesos de l'any i explorar la riquesa de productes alimentaris i cuines que floreixen en cada paisatge gastronòmic durant les diferents estacions. Es vol:
    - Implicar tot el territori català i a la ciutadania en la celebració de la Regió Mundial de la Gastronomia 2025.
    - Enfortir propostes ja existents del territori per a que perdurin en el temps, més enllà del 2025.

    Descripció

    El projecte posa en valor la diversitat territorial de Catalunya al llarg dels dotze mesos de l'any. La iniciativa destaca la importància de celebrar i preservar les tradicions gastronòmiques locals, adaptant-se als canvis estacionals i ressaltant la diversitat d'ingredients autòctons. Mitjançant la fusió de la temporalitat dels aliments i la gastronomia, el projecte promou la sostenibilitat alimentària i reforça la connexió entre la terra, la cultura i la taula catalana.

    Durant els 12 mesos s'aniran desenvolupant actuacions que tindran per protagonistes els 12 paisatges agroalimentaris que defineixen el territori català. Les actuacions a desenvolupar són proposades pels ens locals de cada territori i per la seva restauració local, protagonistes del projecte.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • PROGRAMA EDUCACIÓ ALIMENTÀRIA

    setembre/juny 2025

    Objectiu

    Capacitar a l’alumnat per prendre decisions d’alimentació saludables, sostenibles i responsables des d’una triple vessant: econòmica, social i ambiental. Cal conscienciar no només a l’alumnat sinó també als equips docents i a les famílies de la importància del nostre sector agroalimentari i l’impacte en les seves vides.

    Descripció

    Creació d’un programa educatiu per conscienciar a l’alumnat de Catalunya sobre l’alimentació saludable i sostenible, fomentar el coneixement sobre el sistema agroalimentari català i el nostre patrimoni culinari. En el marc de la Regió Mundial de la Gastronomia s’implementarà una prova pilot a 12 escoles de Catalunya on s’impartiran Tallers de cuina catalana, en col·laboració amb centres educatius en el que l’alumnat de Cicles Formatius Superiors de Cuina s’encarregaria de dinamitzar un taller de cuina catalana amb l’alumnat d’ESO.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • ELS HEROIS DEL REBOST

    gener/desembre 2025

    Objectiu

    Incentivar la col·laboració entre organitzacions professionals per promoure i posar en valor aliments de gastronomia catalana com l’oli d’oliva, la llet, el vi, la carn, la fruita, entre d’altres.

    Descripció

    Projecte per encoratjar als sectors productius dels diferents productes essencials i primaris de la gastronomia catalana a desenvolupar projectes conjunts de promoció i valorització d’aquests. Al febrer es farà la presentació a Barcelona de la Guia del millor olis verge extra de Catalunya i a final d’any s’organitzarà una Mostra de l’oli nou a Barcelona.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • PROMOCIÓ CATALAN FOOD AL MÓN

    gener/desembre 2025

    Objectiu

    Donar a conèixer Catalunya com a destinació gastronòmica i la cuina catalana com a tret identitari i diferencial del territori.

    Descripció

    El programa Catalan Food implementarà actuacions internacionals de promoció del producte català al llarg de tot l’any i comptarà amb showcookings, tastos, promocions en punts de venda i experiències gastronòmiques en diferents mercats estratègics. El mes de setembre centrarà una gran part d’activitats de promoció exterior.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • MEET FOODIES INFLUENCERS

    març 2025

    Objectiu

    Donar a conèixer Catalunya com a destinació referent de turisme enogastronòmic.

    Descripció

    Del 17 al 21 de març Catalunya rebrà una cinquantena de creadors de contingut d’arreu del món per tal de donar visibilitat, a través de les seves xarxes socials, de la riquesa gastronòmica de Catalunya així com la gran diversitat d’experiències gastronòmiques que se’n deriven. Es farà un sopar de benvinguda, un matí de presentacions i diversos trips pel territori vinculats als trams de la nova ruta Tasta el Grand Tour.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • WORKSHOP B2B CATALONIA IS APPETISING

    juny 2025

    Objectiu

    Posicionar Catalunya com a destinació de turisme enogastronòmic i donar suport a la comercialització de l’oferta enogastronòmica.​

    Descripció

    Esdeveniment que pretén posar en contacte empresaris catalans del sector enogastronòmic amb operadors especialitzats i altres canals intermediaris. Es preveu un esdeveniment que compti amb 90 operadors d’arreu del món i 100 empreses i entitats catalanes. L’esdeveniment comptarà amb una festa inaugural, un dia de jornada de networking entre operadors i empreses de Catalunya i 4 dies de famtrips per tot Catalunya per descobrir la diversitat gastronòmica que ofereix el territori.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • 10ena EDICIÓ DE BENVINGUTS A PAGÈS I MENTORIA EXPLOTACIONS

    gener/desembre 2025

    Objectiu

    Re-connectar el món rural i el món urbà

    Descripció

    L’any vinent Benvinguts a Pagès celebra la 10ena edició i coincidint amb l’any de la Regió Mundial de la Gastronomia serà una edició especial. Aprofitant també aquest any es farà una mentoria a 90 explotacions vinculades al projecte amb l’objectiu de millorar-ne la seva competitivitat i aconseguir incrementar la venda de proximitat.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • 12 MESOS, 12 DO

    gener/desembre 2025

    Objectiu

    Promocionar el vi català com a part integrant de la cultura, la gastronomia i el patrimoni del territori.

    Descripció

    El projecte promou el vi català i les seves DO mitjançant 12 Jornades al Palau Robert de Barcelona, dirigides a professionals i centrades en reptes de futur, maridatges i patrimoni vitivinícola. Durant les Festes de la Mercè, se celebrarà la Festa del Vi Catalunya, on el Vi és Cultura als jardins del Palau Robert, amb espais dedicats a cada DO i activitats culturals que representen els seus territoris.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • CATALUNYA, LA CUINA DELS PRODIGIS

    octubre 2025

    Objectiu

    Obtenir un reconeixement destacat a nivell mundial com a destinació gastronòmica, pels nostres productes i l’excel·lència del nostre sistema d’alimentació.

    Descripció

    El 2025, les Delegacions de Catalunya acolliran l’exposició Catalunya, la Cuina dels Prodigis. 1975-2025, que mostra l’evolució de la gastronomia catalana en 50 anys, passant d'invisible a referent global. Acompanyada d’una publicació amb la revista Cuina, destaca el paper dels xefs catalans en la transformació gastronòmica mundial.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • SÈRIE DE FICCIÓ GASTRONÒMICA

    gener/desembre 2025

    Objectiu

    Destacar de manera dinàmica la riquesa culinària i paisatgística de Catalunya com a destinació de turisme.

    Descripció

    Es produirà una sèrie de ficció que promogui Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025, destacant la seva riquesa culinària i paisatgística tant a escala local com internacional. La producció es realitzarà durant l’any 2025 i l’estrena tindrà lloc el 2026 al 3Cat, TV3 i altres canals internacionals.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • CAMPANYA PUBLICITAT B2C

    abril/maig 2025

    Objectiu

    Campanya de posicionament per mostrar a casa i al món l’evolució de la gastronomia, posar en valor la innovació que ens ha posat al mapa gastronòmic mundial però sense perdre la tradició de la cuina que explica qui som com a territori.

    Descripció

    Aquesta primevera veurà la llum la campanya de publicitat de Catalunya, Regió Mundial de la Gastronomia 2025 adreçada a públic final. Una campanya que tindrà dos missatges, un adreçat al públic de casa i l’altre a l’internacional, perquè des d’aquí recuperem l’orgull del que tenim i perquè a fora ens coneguin com una destinació on hi ha un producte excel·lent, una cuina extraordinària i centenars d’experiències per descobrir-ho.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • PARTICIPACIÓ A PRINCIPALS FIRES INTERNACIONALS DEL SECTOR AGROALIMENTARI

    gener/desembre 2025

    Objectiu

    Obtenir un reconeixement destacat a nivell mundial com a regió gastronòmica.

    Descripció

    Incorporació de la imatge de CRMG25 a les fires internacionals i nacionals i previsió d’organització de presentacions de cuina i producte, tallers de pa amb tomàquet, màster classes de vins catalans (opcions segons orientació de públics) a espais Catalunya o àrees de show cooking de les fires internacionals: Sial 2024, Barcelona Wine Week 2025, Seafood 2025, Prowein 2025, Anuga 2025, Saudi Food Show 2025.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • COMPRA LOCAL - GASTROTECA

    octubre 2025

    Objectiu

    Obtenir un reconeixement destacat a nivell mundial com a destinació gastronòmica, pels nostres productes i l’excel·lència del nostre sistema d’alimentació.

    Descripció

    Esdeveniment creat per posar en contacte empreses productores d'aliments i begudes locals amb compradors del sector i supermercats, distribuïdors i càterings, tant de Catalunya com de la resta de l’estat. Actualització i promoció de la Gastroteca.cat com el portal de referència dels productes catalans, els seus productors, on poder-los comprar, restaurants, receptes, rutes, etc.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • PARTICIPACIÓ A FIRES LOCALS DEL SECTOR AGROALIMENTARI

    gener/desembre 2025

    Objectiu

    Crear espais de re-connexió entre el món rural i món urbà.

    Descripció

    El 2025 s’implementarà la Regió Mundial com a eix mediàtic i de continguts en fires locals com Tast a les Rambles, Gastronomic Forum Bcn, Fòrum Gastronòmic Girona, Barcelona Beer Fest, Lactium. Es crearan continguts experiencials adhoc com tastos i presentacions en complicitat amb les empreses.

    Responsable

    ---

  • INFRAESTRUCTURES I EQUIPAMENTS DE LA REGIÓ GASTRONÒMICA

    gener/desembre 2025

    Objectiu

    Impulsar el turisme cultural i sostenible a Catalunya, creant espais que promouen l'agricultura, la pesca, i l’enogastronomia local.

    Descripció

    En el marc de la Regió Mundial de la Gastronomia, Catalunya incorporarà nous espais immersius i infraestructures vinculades a l’enogastronomia, oferint experiències turístiques centrades en la cultura local i la sostenibilitat. Entre aquests, destaquen l'Aula Blava de Palamós sobre pesca, el centre agrari de Can Comas, l’Espai Vi a Falset, l’Espai Cuina i Mar a l'Ametlla de Mar, Fruiturisme a Aitona, la Ruta Vall del Sió i el Camí de l'Oli a Collbató.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • PREMIS LLADONOSA

    maig 2025

    Objectiu

    Donar visibilitat a nous talents del sector de la restauració a Catalunya.

    Descripció

    Els premis, impulsats per esdevenir referents del talent català en turisme i hostaleria, estan dirigits a alumnes d'escoles del sector a Catalunya. La V edició, el 2025, commemorant els 700 anys del Sent Soví, tindrà la cuina medieval com a tema central. Organitzat pels Ajuntaments de les Borges Blanques i Reus, amb l'apadrinament dels Hermanos Torres, la final se celebrarà a Barcelona en el marc de CRMG25.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • CATÀLEG ON-LINE DE RUTES TEMÀTIQUES PER A FOOD&WINE LOVERS

    gener/desembre 2025

    Objectiu

    Apostar per rutes gastronòmiques sostenibles que fomentin els circuits de comercialització.

    Descripció

    Promoure rutes vinculades al vi i a la gastronomia de Catalunya. Una aposta de cohesió territorial i de touring per a la descoberta dels paisatges amb sabor de Catalunya i conèixer d’on ve el que mengem. Possibles temàtiques de les rutes: L'elixir Daurat, Formatges del Pirineus, Els productes de l'Horta, Restaurants amb estrella, L’arròs del Delta...

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • NIT DELS MUSEUS I LA GASTRONOMIA

    maig 2025

    Objectiu

    Involucrar la comunitat local en la iniciativa

    Descripció

    Es proposa integrar la gastronomia catalana com a element cultural i d'identitat en els actes de la Nit dels Museus, mostrant la seva riquesa culinària com a part del patrimoni. El projecte es coordinarà amb l'ICOM i les administracions patrimonials: les diputacions de Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona i l'ICUB.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • MONDIACULT 2025 BARCELONA

    octubre 2025

    Objectiu

    Obtenir un reconeixement destacat a nivell mundial com a destinació gastronòmica, pels nostres productes i l’excel·lència del nostre sistema d’alimentació.

    Descripció

    La Conferència Mundial de l'UNESCO sobre Polítiques Culturals i Desenvolupament Sostenible reuneix més de 3.000 participants, incloent ministres i representants de governs d'arreu del món. Catalunya vol aprofitar aquesta plataforma per destacar la seva excel·lència alimentària amb un esdeveniment paral·lel dins el programa.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • EUROPEAN YOUNG CHEF AWARD

    novembre 2025

    Objectiu

    Organitzar i participar en esdeveniments gastronòmics d’abast internacional a Catalunya i fer xarxa entre els membres IGCAT.

    Descripció

    La competició, promoguda per IGCAT amb escoles d'hostaleria de les Regions de la Gastronomia, reuneix finalistes de concursos regionals europeus avaluats per xefs i experts internacionals. El 2025, Catalunya serà seu amb proves a Sant Pol de Mar i gala final a Pedralbes, acollint 10 regions.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • MIRADORS AGROTURÍSTICS

    gener/desembre 2025

    Objectiu

    Desplegar noves rutes i infraestructures que cohesionin el país a nivell enogastronòmic i especialitzin l'oferta.

    Descripció

    Miradors entorn de carreteres de titularitat de la Generalitat de Catalunya ubicades en diferents paisatges agroalimentaris que donin lloc a un producte cultural consistent en cinc eco observatoris inclusius del paisatge agroalimentari. ​ Es col·locaran miradors a les següents destinacions: Terra Alta, Priorat, Les Garrigues, Berguedà i Alt o Baix Empordà.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • PLATFORM MEETING IGCAT

    setembre 2025

    Objectiu

    Intercanviar experiències entre regions membres de la plataforma IGCAT (Institut Internacional de Gastronomia, Cultura, Arts i Turisme)

    Descripció

    Trobada de les regions que són, han estat o són candidates a ser Regions Europees de la Gastronomia o Regions Mundials de la Gastronomia i formen part de la plataforma IGCAT. S’organitzen visites al territori per tal de donar a conèixer bones pràctiques de la regió amfitriona, que l’any vinent serà Catalunya.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • I FÒRUM INTERNACIONAL D'ENOTURISME

    febrer 2025

    Objectiu

    Facilitar a les empreses enoturístiques catalanes coneixement sobre els principals referents internacionals d’aquest segment.

    Descripció

    El I Fòrum Internacional d’Enoturisme, celebrat dins la Barcelona Wine Week, ha estat moderat pel sociòleg expert en enoturisme, Lluís Tolosa, i ha comptat amb 14 ponents de primer nivell internacional per tractar 5 blocs temàtics.

    El primer dedicat a la panoràmica general de l'enoturisme al món, amb el president de Great Wine Capitals (GWC), la xarxa mundial de ciutats del vi, Juan Sáez de Buruaga, i el president de l’Organització Mundial d'Enoturisme (GWTO-OMET), José Antonio Vidal. Els altres quatre blocs han estat centrats a casos de referència. Per una banda, Bordeus, amb el cas d'èxit de la Cité du Vin i la comparativa entre el model francès i el model català i espanyol, a càrrec del fundador d'Europvin i propietari de Clos Figueras, Christopher Cannan, i la consultora en comercialització i enoturisme MICE a Vinoturismo, Alicia Estrada. D’altra banda, Geòrgia, com a bressol de la cultura de la vinya i el vi. En aquest cas, l’autor del llibre Georgia-The Home of Wine, Dato Turashvili, el director de l'Escola d'Enoturisme de Catalunya, Gerard Domingo, i l’arqueòleg director del Centre d'Interpretació DO Vinífera, Dani López, han mostrat el valor de l'arqueologia com a recurs enoturístic.

    Durant el Fòrum Internacional d’Enoturisme també s’ha tractat el cas de Porto, possiblement un dels millors projectes d'enoturisme del món, especialment des de la inauguració de World of Wine (WOW). Precisament, el director general de World of Wine, Bernardo Márquez, ha estat un dels ponents d’aquesta taula, juntament amb directora de Wine School i postgrau d'Enoturisme, Bebiana Monteiro, i la directora de la Wine Travel Week, Paula Sousa. Finalment, s’ha parlat del cas de la Xina, país que impulsa el major projecte d'enoturisme del món amb el president d'Enoturisme Yantai, Li Jun, el professor d'economia a la Universitat Puget Sound, Pierre Ly, i la professora d'economia a la Universitat de Washington, Cynthia Howson.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • PROGRAMA DE MENTORIA CAP AL TURISME REGENERATIU

    febrer/juliol 2025

    Objectiu

    Promoure un turisme que generi benestar a la població i desenvolupament local.

    Descripció

    Mentoria personalitzada a 16 empreses catalanes de turisme enogastronòmic per a que puguin transitar en el camí del turisme regeneratiu mitjançant la creació o disseny d’experiències turístiques regeneratives.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • Terminologia de l'alimentació i la gastronomia

    gener/desembre 2025

    Objectiu

    El cercador ofereix diferents diccionaris en línia en l'àmbit de l'alimentació i la gastronomia:
    - Additius alimentaris
    - Argot culinari i gastronòmic
    - Formatges
    - Oli d'oliva en textures
    - Plats a la carta
    - Procediments culinaris
    - Sabors del món
    - Seguretat alimentària
    - Tendències alimentàries
    - Vitivinicultura

    Descripció

    El cercador del portal de l'alimentació i la gastronomia permet accedir a més de 8.000 termes de l'àmbit procedents del TERMCAT.

    Aquest cercador s'adreça principalment a especialistes i professionals del món de l'alimentació i la gastronomia que necessiten la terminologia en contextos comunicatius en català, i a traductors i mediadors lingüístics que treballen amb textos de l'àmbit en editorials, mitjans de comunicació, universitats, etc.

    Public

    Educació

    Responsable

    Generalitat de Catalunya

  • TASTA EL GRAND TOUR DE CATALUNYA

    gener/desembre 2025

    Objectiu

    Promoure el turisme sostenible i gastronòmic a Catalunya, connectant els viatgers amb els productors locals i oferint una experiència immersiva.

    Descripció

    Enguany ha tingut lloc el llençament de la nova ruta enogastronòmica "Tasta el Grand Tour" de Catalunya, la qual permet descobrir Catalunya a través del paladar. S’ha implementat un sistema de senyalització d’aquesta ruta a més d’una quinzena de punts arreu del territori, a través de photospots ubicats en llocs estratègics i emblemàtics. Aquests punts compten amb codis QR dinàmics amb informació de les experiències enogastronòmiques que es poden realitzar a la zona.

    Responsable

    Generalitat de Catalunya